وقتی که دندان شما دچار پوسیدگی گردد باید سریعا اقدام به درمان آن نمایید. اگر بی توجهی نمایید و پوسیدگی دندان شما گسترش یابد احتمالا به درمانی که عصب کشی یا درمان ریشه نامیده می شود نیاز پیدا خواهید نمود. با درمان ریشه ناحیه پالپ دندان تخلیه شده و پر می گردد. گاهی اوقات بنا به دلایلی که در این مطلب به آنها می پردازیم نیاز به عصب کشی مجدد می باشد.

عصب کشی مجدد یا درمان مجدد ریشه

اندو مجدد و یا درمان مجدد ریشه دندان روشی است که در آن دندان دوباره باز می شود.  مواد ترمیمی که داخل کانال ریشه در حین اندو قرار داده شده بود، خارج می شود. متخصص ریشه دندان را به دقت بررسی می کند. در این معاینه به دنبال کانال های اضافی احتمالی و دلایل احتمالی می گردد. سپس کانال ریشه دندان دوباره شکل دهی و تمیز می شود. عامل تشکیل دهنده عفونت در درمان اول برطرف می شود و دوباره کانال ریشه پر می شود.

عصب کشی مجدد نسبت به  عصب کشی اولیه پیچیده تر است.  نیاز به تکنیک های درمانی خاصی دارد. عصب کشی اولیه توسط یک دندانپزشک عمومی هم انجام می گیرد ولی درمان ریشه مجدد فقط توسط متخصص عصب کشی یا اندودنتیست قابل انجام است.

چرا عصب کشی مجدد؟

ممکن است بعد از درمان ریشه، باز هم مشکلاتی داشته باشید. این مشکلات ممکن است چند روز بعد از درمان اولیه رخ دهد و یا سالها بعد. این مشکل بنا به دلایل مختلف می باشد. باید برای درمان آن اقدام گردد.

دلایل شکست درمان عصب کشی اولیه

• رخ دادن خطاهایی توسط دندانپزشک معالج حین درمان اولیه ریشه.
  •  وجود کانال های باریک و یا انحناداری که در درمان اولیه درمان نشده اند.
  • پیچیدگی آناتومی کانال که باعث شده در درمان اولیه قسمتی از کانال درمان نشده باشد.
  • شکستن یک وسیله داخل کانال دندان
  • تضعیف یا سوراخ شدن قسمتی از ریشه دندان
  •  پرکردن نامطلوب فضای کانالها
  • یکی از شایعترین علل شکست درمان ریشه دندان، وجود کانال اضافه است.
  • پوسیدگی جدیدی که در دندان ایجاد شده است و باعث آلوده شدن مجدد کانال ریشه شده است.
  • دندان دچار شکستگی شده است.

در چنین مواردی دندانپزشک متخصص درمان ریشه با انجام درمان مجدد ریشه، سعی در برطرف کردن این مشکلات خواهد کرد.

عصب کشی مجدد، یک درمان حیاتی

در صورت ابتلا به مشکلات دندان، بهترین انتخاب حفظ دندان موجود است. در صورتی که درمان مجدد ریشه قابل انجام باشد، علاوه بر رفع درد دندان، طول عمر دندان هم زیاد می گردد. درمان با تکنولوژی های پیشرفته که مدام در حال بروزرسانی شدن هستند، می توانند به حفظ دندان کمک کنند.  تنها جایگزین برای  عصب کشی مجدد، کشیدن دندان است. جایگزین کردن فضای خالی دندان یا توسط ایمپلنت و یا بریج صورت می گیرد. هردوی این روش ها گرانتراز نگه داشتن دندان موجود می باشد.

مراحل درمان مجدد ريشه

پس از برداشتن پوسيدگی و ترميمهای قبلی ، از تاج دندان مسيری جهت ورود به فضای داخل دندان و كانالها ايجاد ميگردد.

تمام مواد پر شده قبلی در كانالها را توسط وسائل باريك سوزن مانندی بنام فايل خارج می گردد.

پس از نفوذ تا انتهای كانال در صورت امكان سراسر ريشه را توسط فایل از سايز كوچك به بزرگ تميز و پاكيزه مي كنيم.

با مواد مخصوص صورتی رنگی، كانال تميز و پاكيزه شده پر و مسدود مي‌گردد. این کار برای جلوگیری از ورود ميكروبها به اين فضاها انجام می شود.

در تمام مراحل فوق ، طول كاركرد وسايل بكار برده شده تا انتها كانال توسط راديوگرافی و وسايل ديجيتالی كنترل می گردد.

در نهايت تاج دندان، پانسمان می شود. سپس فرد جهت ترميم و يا روكش كردنِ دندان به دندانپزشك مربوطه ارجاع می گرديد.

دندانی كه به درمان مجدد ريشه نياز دارد، دردی احساس می كند؟

دندانی که به درمان مجدد ریشه نیاز دارد، یکبار عصب کشی شده است. بدین معنی که اعصاب دندان خارج شده است. بهمین دلیل این دندان درد ندارد. البته ممکن است عفونت بانفوذ به استخوان فک و بافتهای اطراف دندان در آن مناطق ایجاد درد نماید. بهترين راه پيشگيری از چنين وضعيتی كنترل های دوره ای با راديوگرافی توسط دندانپزشك می باشد.