بیماریهای لثه

بیماریهای لثه سبب جدا شدن از لثه دندان شده و در نهایت باعث ایجاد فاصله بین دندان ها و لثه می گردد. جرم در فواصل بین دندان ها و لثه تشکیل می شود و باعث ضعیف شدن استخوان های اطراف دندان می شود. بیماری های لثه، بیماری شایعی می باشد. بسیاری از افراد در مراحل اولیه این بیماری به سر می برند که با مراقبت های صحیح دهان و دندان قابل درمان هستند اما اگر به بیماری لثه اهمیت داده نشود می تواند باعث تحلیل استخوان فک شده و نهایتاً منجر به از دست دادن دندان ها شود.

ارتباط بیماریهای لثه با سایر بیماریها

مطالعات تحقیقاتی فراروانی درباره ارتباط بیماری های لثه با سایر بیماریها انجام گرفته است. ازجمله مواردی که می توان نام برددر زیر بیان می گردد.

موجب نابودی واقعی لثه ها می شود

منجر به پوسیدگی دندان و در نهایت از دست دادن آن شود.

التهاب لثه ارتباط آشکاری با سکته مغزی دارد. آن هایی که بیماری پریودنتیت حاد دارند، خطر سکته مغزیشان چهار برابر افرادی است که این بیماری را ندارند یا بیماری لثه در حد خفیف دارند. از دست دادن دندان، عاملی برای سکته های مغزی خاموش می باشد.
در دوران بارداری موجب مشکلات جدی برای جنین می گردد.

در دوران بارداری موجب زایمان زودرس می گردد.

انواع بیماریهای لثه

• بیماری پریودنتال لثه بیماری پریودنتال لثه یا التهابات لثه ‌ای به دلیل عفونت لثه و استخوان اطراف دندان‌ ها به وجود می ‌آید. علائم اولیه‌ بیماری پریودنتال لثه که نشان‌ دهنده‌ آلودگی لثه با باکتری است، خونریزی و متورم شدن لثه ‌ها می ‌باشد. در صورت عدم درمان این بیماری، امکان گسترش آن و در نهایت از بین رفتن دندان و لثه‌ شما وجود دارد.
  • بیماری پریودنتیت لثه بیماری پریودنتیت به معنای التهاب بافت های اطراف دندان بوده که جز عفونت های جدی لثه محسوب می شود. این نوع بیماری لثه به بافت نرم و استخوان که از دندان حمایت می کند، آسیب وارد می کند.
  • بیماری ژنژیویت لثه بیماری ژنژیویت لثه به معنی التهاب لثه به علت تجمع باکتری ها می باشد. افراد دچار این مشکل لثه های متورم و قرمز رنگ دارند. لثه این افراد اغلب هنگام مسواک زدن خونریزی می کند. این عارضه با رعایت شرایط بهداشت دهان و دندان برطرف می شود.

اقدامات برای جلوگیری از بیماری های لثه

•  با دو بار مسواک زدن در روز و استفاده از نخ دندان می توانید از بیماری لثه جلوگیری کنید. دندان ها و لثه ها را مسواک بزنید. برای تمیز کردن بین دندان ها از نخ دندان استفاده کنید.
  •  هر 3 ماه یک بار مسواک خود را عوض کنید، زیرا الیاف کهنه پلاک کمتری را برمی دارند.
  •  برای معاینه و جرم گیری دندانها به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • پشت دندان ها را فراموش نکنید.
  •  اگر خونریزی لثه دارید استفاده از مسواک و نخ دندان را متوقف نکنید.
  •  به منظور آسیب نرسیدن به لثه هایتان از مسواکی با الیاف نرم استفاده کنید.
  •  هرچند وقت یکبار لثه های خود را در آینه نگاه کنید.
  • مراقب تغییر رنگ یا تغییر بافت لثه خود باشید.
  • اگر فکر می کنید بیماری لثه دارید، سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید.