ترمیم دندان با کامپوزیت

ترمیم دندان با کامپوزیت

پر کردن دندان به علت پوسیدگی دندان و عدم رسیدگی به آن رخ می دهد. برای درمان پوسیدگی دندانها از مواد مختلفی در دندانپزشکی استفاده می شود. موادی همچون آمالگام، طلا، سرامیک، کامپوزیت. در این مطلب قصد داریم راجع به ترمیم دندان با کامپوزیت در مجموعه کلینیکهای نگین در شرق تهران بپردازیم.

روش‌های دندانپزشکی برای پر کردن دندان با مواد سفید یا کامپوزیت

مهمترین مسئله در این درمان مهارت و تجربه دندانپزشک می باشد. در این زمینه علاوه بر علم دندانپزشک هنر و صبوری او هم مهم می باشد. دندان آسیب دیده باید به صورت درست و انددازه ای خشک شود. وگرنه بین مواد ترمیم و دندان پیوند صحیحی بر قرار نمی گردد.

علاوه بر هنرو تجربه دندانپزشک می توان به پر کردن لایه به لایه دندانها اشاره نمود. این کار به این علت است که از تاثیر انقباض ناشی از پلیمریزاسیون کامپوزیت بر روی دندان جلوگیری گردد. این کار برای جلوگیری از ایجاد حساسیت دندانها رخ می دهد.

آیا ترمیم دندان با کامپوزیت درد دارد؟

زمانی که درمان ترمیم در حال انجام می باشد، بخاطر تزریق بی حسی هیچ گونه دردی را حس نمیکنید. حتی در برخی شرایط دندان پزشک برای جلوگیری از احساس فشار سوزن در حین تزریق، قبل از تزریق از ژل بی حس کننده بر روی منطقه تزریق استفاده می کند. البته اگر پوسیدگی دندان عمیق نباشد، معمولا بدون تزریق ماده بی حس کننده درمان انجام می گیرد.

دندان پر شده با کامپوزیت چقدر دوام دارد؟

با وجود اینکه دندان پر شده با کامپوزیت به اندازه دندان پر شده با آمالگام محکم نیست، اما دندان پر شده با کامپوزیت هم تا دست کم ۵ سال بدون مشکل دوام خواهد داشت. در مواردی هم دندان پر شده با کامپوزیت تا ده سال و حتی بیش‌تر پا برجا مانده است.

عمر دندان پر شده

عمر دندان پر شده ی شما علاوه بر اینکه به موادی که با آن دندان پر شده است بستگی دارد به مواردی همچون نحوه مراقبت از دندان پرشده و میزان پوسیدگی دندان نیز بستگی دارد اما به طور کلی می توان گفت که :

عمر دندان پر شده با آمالگام: 10 تا 15 سال

عمر دندان پر شده با مواد سفید: 5 تا 10 سال

عمر دندان پر شده با طلا:10 تا 15

چه عواملی مدت زمان دوام دندان پر شده با کامپوزیت را افزایش خواهد داد؟

موقعیت دندان پر شده

فشار ناشی از قرار گرفتن دندان‌ها روی هم و جویدن در قسمت عقبی دهان بسیار بیش‌تر است. در حالی که دندان پر شده با کامپوزیت به اندازه کافی مستحکم است اما اگر روی دندان‌های آسیاب قرار داشته باشد‌. احتمال آسیب دیدن آن‌ها و به مرور زمان از دست رفتن آن‌ها وجود دارد.

اندازه‌ی پرشدگی

به طور معمول، پرشدگی‌های کوچک، بیش‌تر دوام دارند. چرا که در آن‌ها احتمال بروز مشکلات و آسیب‌ها کم‌تر است‌.

ابتلا به بروکسیسم

در دندان قروچه یا براکسیسم ساییدن بیش از حد دندان‌ها به هم و فشار زیاد فک است‌. این عارضه باعث فشار زیاد روی دندان می‌شود. در نتیجه در این شرایط پر کردن دندان با آمالگام ممکن است دوام بیش‌تری داشته باشد‌

غذا و نوشیدنی‌های مصرفی

غذاها و نوشیدنی‌های شیرین یا اسیدی خطر بروز سایش شیمیایی مینای دندان (enamel erosion) را افزایش می‌دهد و همین مسئله خود احتمال بروز مشکلات در دندان پر شده با کامپوزیت را بیش‌تر می‌کند.

نحوه رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان نقش بسیار مهمی در سلامت دهان و طول عمر دندان پر شده با کامپوزیت ایفا می‌کند. استفاده از نخ دندان و مسواک در کسانی که دندانهای ترمیم شده دارند برای جلوگیری از عود پوسیدگی بسیار موثر است.

آیا می‌توان بعد از پر کردن دندان قهوه نوشید؟

معمولا توصیه می شود بعد از هر درمان دندانپزشکی تا بی حسی دندانهایتان از بین نرفته است، از خوردن و جویدن هر چیزی خودداری نمایید. در این زمان ممکن است با فشار آوردن بیش از حد به لب، گونه، زبان و دندانتان آسیبی وارد نمایید. در ترمیم کامپوزیتی حداقل 24 ساعت زمان نیاز دارد تا به کمترین میزان جذب آب برسد. بهمین علت توصیه می شود تا 24 ساعت بعد از درمان از خوراکیها و نوشیدنیهای رنگی میل ننمایید. تا از رنگ پذیری دندان جلوگیری شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *